Ze života novináře: Nejvíc se čte to, co nikoho nezajímá

Život novináře, redaktora, editora… To je téma samo o sobě. A je na něj mnoho pohledů. Jeden pohled je zvenčí, od lidí, kteří tuto práci podceňují a neváží si jí. Druhý je neutrální, lidé berou redaktory jako normální lidi, co jim zprostředkují zajímavé zprávy a informace. A pak jsou tu celebrity, tedy říká se jim tak. Zkrátka ty lidi, kteří jsou mediálně známí. Někteří média chápou jako reklamu a druzí na ně nadávají, kudy chodí. Kdo má na starosti PR známých osobností však moc dobře ví, že média dělají reklamu, a proto zvou novináře na různé akce, kde se slavné osobnosti scházejí, anebo rozesílají tiskové materiály v mailech a doufají, že je někdo vydá.

Vymýšlíte si…

Jelikož už tuhle práci nějakou dobu dělám, poznala jsem, jak to chodí, a také se setkala s mnoha lidmi, kteří prací v redakčním světe pohrdají. Někdy je to práce dosti nevděčná. Jako editor vím, o čem mluvím. Mnoho čtenářů vaše články sice čte, ale dost často je považují za lži a výmysly, i když jste si nevymysleli ani slovo. I mně se už mnohokrát stalo, že jsem si pod svým článkem přečetla hromadu negativních komentářů, aniž by lidé věděli, kdo ho psal. Jenomže my pracujeme s fakty a informace si ověřujeme. Často někam píšeme a voláme. Nenapíšeme jen tak něco.

A koho to zajímá…

Jako editor nebo redaktor víte, co se čte a co ne. O to úsměvnější je, když lidé nadávají na téma článku, které si však nejvíc z nich rozkliklo. A rozkliknou si ho i příště. Často se směju nad komentáři typ „A koho to zajímá?“. Jenomže mi stačil pohled na Google Analytics a moje odpověď jsem měla hned: „Většinu lidí, co jsou právě na webu.“ Právě pod těmi nejčtenějšími články vlastně bývá nejvíc takovýchto komentářů. A koho to zajímá? Nejspíš právě vás! 😀

Mně sice nebaví psát hloupé články se stupidními klikacími titulky, ale občas je to třeba, protože vidím, co lidé čtou a co ne. Už mnohokrát jsem psala o zajímavých tématech, nad článkem strávila několik hodin… Říkala jsem si, že je to úžasný a velmi zajímavý téma… a pak si ho přečetla jen hrstka lidí. Lidi prostě chtějí senzace! A ne každý si chce přečíst zajímavé téma bez drbů a bizarností. Bizár a bulvár zkrátka vládne světu! Však to znáte. Báby vždycky rády drbaly na pavlači, a tak to bude pořád. Když nejsou drby o sousedce, v médiích aspoň můžou zdrbnout nějakou tu celebritku.

 

Je potřeba mít o kom drbat. Lidé chtějí senzace. A senzace jsou nejlepší PR

Někteří moc dobře vědí, že jsou jim novináři prospěšní. Lidé, co mají na starosti PR a marketing s námi mají většinou dobré vztahy. Vědí, že společně můžeme spolupracovat. Pak jsou tu ale celebrity nebo politici, podle kterých novináři vše převrátí a jen je špiní. Někteří ani nechtějí dávat rozhovory. Ale všimli jste si, že si většinou přečtete skandální titulek, ale v článku se dozvíte, že se nic převratného nestalo? Vždyť je to přesně to, co čtenáři chtějí. Chtějí senzaci, chtějí vědět, že se někomu něco přihodilo. k sobě upřímní!

Přečetli byste si spíš článek s titulkem, že si Ewa Farna bude koupovat psa, nebo ten s titulkem, že se těší na nový přírůstek do rodiny? A co tohle? Přečtete si, že Michal David udělal dobrý skutek… nebo si rozkliknete, že si Michal David zadělal na pořádný trapas? A budete zvědaví na fotky, kde se píše, že to Lucii Bílé moc slušelo? Anebo si spíše rozkliknete článek, že Lucie Bílá novou image šokovala veřejnost? …

Je to stejné, jako když sousedky drbou Novákovic dceru, že propadla ve třetí třídě. Kdyby měla na vysvědčení samé jedničky, přišlo by jim to normální a nezabývaly by se tím ani minutu.

Titulek je základ, ale dá to práci

Ale no tak? Vždyť by i to PR bylo k ničemu, kdyby nemělo poutavý a zajímavý titulek. A mnoho lidí z PR to moc dobře ví, a proto ti nejlepší umějí dělat moooc dobré titulky. K čemu by se pak taky dělali s textem, kdyby si ho nikdo nepřečetl.

Ono je to s těmi titulky docela umění. I mně to trvalo, než jsem si zvykla, jak ty titulky dělat. Občas se na to musí chytře a chce to hodně přemýšlet. A někdy strávíme nad titulkem víc času, než nad samotným textem. A někdy ten perfektní prostě nevymyslíme. Každopádně je to první, co čtenář vidí. A když ho nezaujme, naše práce přijde vniveč.

 

Pořád ještě nejsme stroje… ani Word ještě není tak dokonalý

Mnohdy si myslíme, i já si to myslela, že musí být pisálci bezchybní. Nebo že vše musí projít korekcí, než to vyjde. Jenomže za těch šest let, co se v tomhle světě pohybuju, už vím, že překlep nebo nějaká chybka se stane často. A když si člověk po sobě práci čte, jen zřídka ji najde. A proč? Někdo říká, že jsme za to přeci placení, abychom dělali svou práci dobře. Jenomže nikdo není dokonalý.

Stejně, jako může mít řečník okno, nebo jako herec může zapomenout text, i my můžeme mít sem tam někde chybku. A když pak každý den koukáte do hromady textu, a další hromadu píšete, už je po sobě stěží najdete. Přehozená písmenka, chybějící čárka, někdy dokonce ujede i to y/i. Pozná to každý, kdo si to někdy vyzkouší. I já tady v tom textu možná budu mít překlep. Korektora nemám, stejně jako ho nemá spousta redakcí. A navíc už ten text čtu tak automaticky, že nějakou tu chybku snadno přehlédnu. Nechci tím omlouvat sebe ani jiné redaktory, editory či autory. Ale prostě to tak je 😀

 

Kde je poptávka, i nabídka

Na práci novináře je ještě jeden nešvar. Mnohdy musíme psát i o tom, co nás opravdu, ale opravdu nezajímá. A dělat rozhovory s lidmi, kteří jsou nám ukradení. Nejlepší je potom, když si čteme komentáře o tom, jak někomu nejspíše něco závidíme nebo ho nemáme rádi. Ale my jen máme informaci, kterou předáváme dál. A ti, které to zajímá, jsou ti, kteří to čtou. Ne nutně to musí být ti, kteří to píšou. Ale ti zase moc dobře ví, co čtenáře zajímá a co má cenu psát a jak. Je to zkrátka kolotoč.

2 Replies to “Ze života novináře: Nejvíc se čte to, co nikoho nezajímá

    1. Ano, souhlasím. Už xkrát se mi stalo, že jsem měla super zajímavé téma, dlouho jsem se mu věnovala, ale článek pak nikdo nečetl, protože to nebyl žádný drb nebo info o zvyšování dávek.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *